Od listopada 2024 roku nasz zespół ( tj. Julka Sz. I Julka R. z 8b, Jasiu M. i Igor N. z 7a, Maks J. , Bartek Z., Stasiu S., Hubert S., Hubert K. i Jakub W. z 7b) uczestniczy w projekcie „Postaw na słońce”. Opiekunem projektu jest pani Dorota P. Jest to projekt edukacyjny o odnawialnych źródłach energii. Jego celem jest zwiększenie wiedzy o mikroinstalacjach OZE, które pozwalają wytwarzać energię na własny użytek. Szczególną uwagę zwróciliśmy na fotowoltaikę, która pozwala przetworzyć energię słoneczną na elektryczną.
Projekt składa się z dwóch etapów. Pierwszy już za nami.
Musieliśmy wykonać 4 złożone zadania i ich raporty wysłać do oceny.
Miło nam poinformować, że na 89 szkół podstawowych biorących udział w projekcie po I etapie mamy 8 miejsce.
W ramach I etapu wykonaliśmy następujące zadania:
Zadanie 1
Musieliśmy opisać skład zespołu, podział ról i okoliczności tworzenia zespołu. Następnie Jasiu opracował logo zespołu w programie graficznym, które jako załącznik dołączyliśmy do opisu.
Zadanie 2
W zadaniu tym wcieliliśmy się w rolę reportera lokalnej gazety. Musieliśmy napisać artykuł o energii elektrycznej w naszej okolicy. Zbadaliśmy temat i dowiedzieliśmy się skąd pochodzi. Interesowało nas, czy produkuje się ją ze źródeł odnawialnych czy nieodnawialnych? Jaki ma to wpływ na zdrowie i środowisko.
Korzystaliśmy z różnych źródeł wiedzy (rozmowa z nauczycielami, odwiedziny biblioteki i urzędu, szukaliśmy informacji w internecie i czasopismach). Zadanie to było jednym z trudniejszych.
Zadanie 3
Zadanie to polegało na przygotowaniu prezentacji multimedialnej dotyczącej Odnawialnych Źródeł Energii i efektywności energetycznej. Nad prezentacją pracował Bartek.
Poruszył w niej poniższe zagadnienia:
-odnawialne źródła energii (OZE) – definicja, rodzaje;
-efektywność energetyczna;
-sytuacja Polski na tle innych krajów w aspekcie korzystania z OZE;
-możliwości wsparcia finansowania mikroinstalacji OZE dla indywidualnych odbiorców .
Zadanie 4
Przygotowaliśmy serię plakatów edukacyjnych w formacie A3 dotyczących fotowoltaiki. Do raportu musieliśmy dołączyć ich zdjęcia, skany i wersje elektroniczne. Poruszyliśmy w nich m.in. zagadnienia:
-zasady działania fotowoltaiki – aspekt teoretyczny;
-sposób działania systemu fotowoltaicznego – aspekt techniczny;
-czynniki sprzyjające i ograniczające wydajność systemu fotowoltaicznego (aspekty klimatyczne i techniczne);
-domowe mikroinstalacje fotowoltaiczne – aspekt finansowy;
-definicja prosumenta.
Obecnie przygotowujemy raport z drugiego etapu.
Zadanie 1
Zbadaliśmy wpływ na środowisko jednorodzinnego domu mieszkalnego.
Obliczyliśmy zużycie energii poprzez dodanie zapotrzebowania wszystkich urządzeń elektrycznych, które w nim pracują. Wykorzystaliśmy do tego kalkulator: zużycie energii elektrycznej dla domu.
Dowiedzieliśmy się z jaką emisją CO2 wiąże się takie zużycie i jaka liczba drzew jest potrzebna, żeby pochłonąć ten dwutlenek węgla.
W kolejnym kroku – Dobór systemu fotowoltaicznego – obliczyliśmy jaka moc systemu fotowoltaicznego jest potrzebna do pokrycia zapotrzebowania badanego domu.
Zadanie 2
Zbadaliśmy, jaki wpływ na środowisko ma budynek naszej szkoły. Korzystaliśmy z podobnego kalkulatora, co w zadaniu poprzednim, ale dotyczącego budynku szkoły. Wszystkie obliczenia były analogiczne do zadania 1, z tą różnicą, że dotyczyły one budynku szkolnego, a nie domu mieszkalnego.
Zadanie 3
Przygotowaliśmy akcję promującą OZE i fotowoltaikę. Wykorzystaliśmy prezentację, plakaty i obliczenia z pierwszego etapu. Oprócz tego wydrukowaliśmy ulotki i dyplomy promujące OZE i fotowoltaikę oraz nagraliśmy parę filmików na ten temat.
Zespół SŁONECZNY DORUCHÓW
63-505 Doruchów
Kaliska 5