Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

XI edycja projektu ''Postaw na słońce''

XI  edycja projektu ''Postaw na słońce''

 

Od listopada 2024 roku nasz zespół ( tj. Julka Sz. I Julka R. z 8b, Jasiu M. i Igor N. z 7a, Maks J. , Bartek Z., Stasiu S., Hubert S., Hubert K. i Jakub W. z 7b) uczestniczy w projekcie „Postaw na słońce”. Opiekunem projektu jest pani Dorota P. Jest to projekt edukacyjny o odnawialnych źródłach energii. Jego celem jest zwiększenie wiedzy o mikroinstalacjach OZE, które pozwalają wytwarzać energię na własny użytek. Szczególną uwagę zwróciliśmy na fotowoltaikę, która pozwala przetworzyć energię słoneczną na elektryczną.

Projekt składa się z dwóch etapów. Pierwszy już za nami.

Musieliśmy wykonać 4 złożone zadania i ich raporty wysłać do oceny.

Miło nam poinformować, że na 89 szkół podstawowych biorących udział w projekcie po I etapie mamy 8 miejsce.





W ramach I etapu wykonaliśmy następujące zadania:



Zadanie 1

Musieliśmy opisać skład zespołu, podział ról i okoliczności tworzenia zespołu. Następnie Jasiu opracował logo zespołu w programie graficznym, które jako załącznik dołączyliśmy do opisu.



Zadanie 2

W zadaniu tym wcieliliśmy się w rolę reportera lokalnej gazety. Musieliśmy napisać artykuł o energii elektrycznej w naszej okolicy. Zbadaliśmy temat i dowiedzieliśmy się skąd pochodzi. Interesowało nas, czy produkuje się ją ze źródeł odnawialnych czy nieodnawialnych? Jaki ma to wpływ na zdrowie i środowisko.

Korzystaliśmy z różnych źródeł wiedzy (rozmowa z nauczycielami, odwiedziny biblioteki i urzędu, szukaliśmy informacji w internecie i czasopismach). Zadanie to było jednym z trudniejszych.





Zadanie 3

Zadanie to polegało na przygotowaniu prezentacji multimedialnej dotyczącej Odnawialnych Źródeł Energii i efektywności energetycznej. Nad prezentacją pracował Bartek.

Poruszył w niej poniższe zagadnienia:

-odnawialne źródła energii (OZE) – definicja, rodzaje;

-efektywność energetyczna;

-sytuacja Polski na tle innych krajów w aspekcie korzystania z OZE;

-możliwości wsparcia finansowania mikroinstalacji OZE dla indywidualnych odbiorców .



Zadanie 4

Przygotowaliśmy serię plakatów edukacyjnych w formacie A3 dotyczących fotowoltaiki. Do raportu musieliśmy dołączyć ich zdjęcia, skany i wersje elektroniczne. Poruszyliśmy w nich m.in. zagadnienia:

-zasady działania fotowoltaiki – aspekt teoretyczny;

-sposób działania systemu fotowoltaicznego – aspekt techniczny;

-czynniki sprzyjające i ograniczające wydajność systemu fotowoltaicznego (aspekty klimatyczne i techniczne);

-domowe mikroinstalacje fotowoltaiczne – aspekt finansowy;

-definicja prosumenta.



Obecnie przygotowujemy raport z drugiego etapu.



Zadanie 1

Zbadaliśmy wpływ na środowisko jednorodzinnego domu mieszkalnego.

Obliczyliśmy zużycie energii poprzez dodanie zapotrzebowania wszystkich urządzeń elektrycznych, które w nim pracują. Wykorzystaliśmy do tego kalkulator: zużycie energii elektrycznej dla domu.

Dowiedzieliśmy się z jaką emisją CO2 wiąże się takie zużycie i jaka liczba drzew jest potrzebna, żeby pochłonąć ten dwutlenek węgla.

W kolejnym kroku – Dobór systemu fotowoltaicznego – obliczyliśmy jaka moc systemu fotowoltaicznego jest potrzebna do pokrycia zapotrzebowania badanego domu.

Zadanie 2

Zbadaliśmy, jaki wpływ na środowisko ma budynek naszej szkoły. Korzystaliśmy z podobnego kalkulatora, co w zadaniu poprzednim, ale dotyczącego budynku szkoły. Wszystkie obliczenia były analogiczne do zadania 1, z tą różnicą, że dotyczyły one budynku szkolnego, a nie domu mieszkalnego.

Zadanie 3

Przygotowaliśmy akcję promującą OZE i fotowoltaikę. Wykorzystaliśmy prezentację, plakaty i obliczenia z pierwszego etapu. Oprócz tego wydrukowaliśmy ulotki i dyplomy promujące OZE i fotowoltaikę oraz nagraliśmy parę filmików na ten temat.



Zespół SŁONECZNY DORUCHÓW



 

Data dodania: 2025-05-21 13:09:16
Data edycji: 2025-05-22 20:29:06
Ilość wyświetleń: 199

METEO

Dane meteorologiczne ze skrzynek umieszczonych na boisku szkolnym
Więcej informacji

Kalendarz

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej